- Když řešíme složení, dělíme tedy celek na menší části. 100 % je ten celek. Jednotlivé části jsou pak menší a dohromady tvoří oněch 100 %.
- Když si například přestavíme pizzu ideálního kulatého tvaru, rozkrojenou přesně středem podle pravítka na dva stejné díly, máme vlastně dva kusy. Jeden kus tedy tvoří 50 % objemu pizzy.
- Když máme všechny dílky v celku stejně veliké, je lepší vyjadřovat dílek zlomkem, ale procenty to jde taky. V tomto případě máme dva kusy, 50 % + 50 % = 100 %.
- Když pizzu rozkrojíme na 8 ideálních stejně velkých kousků, každý kousek zabírá 100 / 8 = 12,5 %.
- Hrajeme-li si s procenty, musíme také vědět, co tato procenta hodnotí, zda třeba objem pizzy, hmotnost, počet oliv, a tak podobně. Pokaždé nám totiž může vyjít jiná hodnota. Jedna půlka pizzy může mít třeba 90 % všech na pizzu naházených oliv, zatímco ta druhá má zbývajících 10 %, které tam odpadly spíše omylem :-)
- V praxi se ale procento více hodí pro různě veliké části celku. Například složení nějaké potraviny, rozložení obyvatel ve městě dle nějaké kategorie (52% ženy vs 48% muži - 20% děti, 60% dospělí, 20% důchodci), rozdělení žáků ve škole (prvňáčci tvoří 20% z celkového počtu žáků).
- V Africe má například přístup k nezávadné pitné vodě jen 56 % obyvatel. Toto vyjádření nám stačí k jednoduchému úsudku, který říká, že tím pádem 44 % obyvatel nemá přístup k pitné vodě, laicky řečeno už skoro polovina lidí v té lokalitě.
- Většinu povrchu země (71 %) pokrývá slaná voda moří a oceánů - z tohoto tvrzení sice nevíme, co tvoří těch zbývajících 29 %, ale to ani nebylo požadováno - víme, že téměř tři čtvrtiny povrchu země pokrývá slaná voda z moří a oceánů.
- Moře a oceány tvoří 97% podíl celého vodstva na naší planetě - z toho si můžeme udělat úsudek, jak titěrná zbývající část připadá na vše ostatní - sladká pitná voda, voda v organismech, podzemní voda, řeky, jezera)
- V naší škole je 60 % holek. Z tohoto tvrzení víme, že holky převažují. S určitou pravděpodobností můžeme tvrdit, že zbytek (40 %) jsou kluci, i když na první pohled nevíme, co všechno se do toho celku počítá (třeba i školníkův pes? :D Jenom děti nebo i učitelský sbor?)
- Z písemky dostalo kouli 20 % žáků. Zbytek dostal jiné známky (třeba 80 % dostalo čtyřky, ale to nevíme a pro původní sdělení to asi nebylo důležité). Převést se to dá i na zlomky: Pětina dětí dostala kuli z písemky. Opět je třeba dbát i na vyjádření onoho celku. Co všechno se počítalo jako celek. Dostalo kuli 20 % dětí z celé třídy nebo jen z těch, co psali?)
|